بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
نگار پاکدل : | ||
تخت جمشید را همه میشناسیم، ايرانيان باستان آنرا «پارسه» ميخواندهاند و يونانيان بدان فرنام(:لقب) «پرسپوليس» دادهاند. نخستينبار، آشيل، چكامهسرای(:شاعر) يوناني اين فرنام را برای تختجمشيد به كار برده است. تختجمشيد، سازهای که جهانیان را به ستايش واداشته است، آنانی كه اين سازه را ديدهاند، از این همه شکوه و دانش و آگاهی، انگشت شگفتی بر دندان، گزيدهاند.
طرحي بازسازيشده از تختجمشيد برپايهي شواهد و بازماندهها این روزها خارجیها، همانهايي كه گمان ميكنيم با فرهنگ سرزمین ما بيگانهاند، از خودمان به آیینهایمان آگاهترند و فرهنگ و تمدن باستان کشور گرانمايهمان ایران را بیش از فرزندان این سرزمین پاس میدارند و ميشناسند. شايد گاه آن باشد كه نمادها و نمودهاي تختجمشيد را بشناسيم. يكي از كندهكاريهاي تختجمشید، شيري را نشان ميدهد كه در حال يورش به گاوي است. به باور برخی پژوهشگران، اين نقش، نشاني از نمايش سالگشت سال نو و نوروز است. پژوهندگان ميگويند؛ شير نماد سال نو و گاو، نماد سال كهنه و گذشته است كه با آمدن سال نو از ميان ميرود.
«دکتر جونز لوید»، استاد دانشگاه ادینبورگ، این گونه گفته است: «من برای نخستینبار که تخت جمشید،(پارسه یا پرسپولیس) را دیدم سخت شگفتزده شدم، تخت جمشید معرکه است، ما میتوانیم با دیدن جاهايي مانند پرسپولیس به پارسیان شخصیت بدهیم و با هویت راستين آنان آشنا شویم. پارسیان 250 سال فرمانرواي گستردهترین شاهنشاهي جهان بودهاند و تختجمشید كه در دل این شاهي جاي گرفته، پایتختی شکوهمند و سزاوار بوده است برای شاهنشاهي بزرگ پارسيان. باشکوهترین شهر پارسیان و حتا دنیای باستان. شهري مدفون زير خاك به مدت 2000 سال گلنوشتهها، رمزگشای پارسه در كاوشهاي باستانشناسي، يافتههاي شگفتانگیزی پیدا شد که در روشن شدن راز زندگي و ويژگيهاي شخصيتي پارسیان باستان، كارساز بود. 30 هزار گلنوشتهي كوچك در میان ویرانههای تختجمشید یافت شد. این گلنوشتهها یکی از چند منبع آگاهيدهندهای بودند که هویت این شاهنشاهي را آشکار ساختند، گلنوشتههايي به اندازهی کف دست. این گلنوشتهها، گواهاني هستند براي حکومتی بر پایهی داد. چرا که تختجمشید به مانند اهرام مصر با بیگاری کشیدن از بردگان ساخته نشده است. از نوشتههای این گلنوشتهها،چنين برميآيد که کارگران و تنديسسازان و نجاران و همهي کسانی که در این مجموعه کار میکردهاند، همه و همه از مرد و زن، به میزان کاری که انجام میدادهاند، دستمزد دريافت میكردهاند. طرح بازسازيشده از ورودي پارسه ورودی پارسه
آناني كه براي ديدار شاه آمده بودند برای ورود به این کاخ باشکوه باید از «دروازهی ملل» وارد این مجموعه میشدند. دو رديف پلكان همانند، ورودي اصلي به تختجمشيد هستند هر ورودي 111 پله دارد و هر پله نزديك به 7 متر درازا، 40 سانتيمتر پهنا و تنها 10سانتيمتر بلندي دارد. ميگويند؛ پلهها از آن روي كوتاه ساخته شدهاند كه دیداركنندگان با برداشتن گامهای کوتاه، ديدگانشان هرچه بیشتر برروي این فر و برازندگي ميخكوب بماند و آفرينندگان اين شگفتيها را بستايند. پس از گذشتن از پلکان، نخست؛ گاوهایی سنگی با سرهای انسانی بر بالای ستونها، بیننده را شگفتزده میکرده است. این دروازه در سقف، پوششی از چوبهای سرو داشته که بوی خوبی را نیز ميپراكنده و درهایش با تكههاي زر، آرايش شده بود. در سراسر پارسه، زر فراواني براي آرايش مجموعه به کار برده بودند. شگفت اينكه بدانید؛ مهندسان هخامنشی 2500 سال پیش، از عدد پی (3/14 )، در ساخت سازههای سنگی و ستونهای مجموعهی تختجمشید، سود ميجستهاند. کاخهای پارسه آپادانا
«کاخ آپادانا»، در دل این مجموعهی بزرگ جاي داشته و ساخت آن 30 سال به درازا کشیده است. کاخی که ویژهی ديدار با ميهمانان بوده و داریوش بزرگ در آن ديدارکنندگان را میپذیرفته است. گستردگی این کاخ 3600 متر مربع بوده و 36 ستون 18 متری داشته با سقفی ساخته شده از چوب سرو. امروزه تنها 10 ستون از آن برجاي مانده است. این تالار گنجایش پذيرش 10هزار تن را داشته است. کاخ تچر(تالارآیینه)
کاخ تچر، كاخ داریوش بزرگ است. از روی گنبدهای جلا داده شده، نور ملایمی از پنجرهها وارد اين كاخ میشده است و تالار را روشن و پرنور ميكرده است. شايد از همین روي از آن به تالار آیینه نیز یاد میکنند. این کاخ در جنوب کاخ آپادانا جاي گرفته و دارای 12 ستون به بلنداي 10 متر بوده است که از آنهمه، امروزه تنها تاقهای ورودی برجای ماندهاند. این سازه بر روی یک تراس به بلنداي 45 متر بنا شده بود. کاخ هدیش کاخ ملکه ساختمان خزانهی شاهنشاهی تالار شورا( سه دروازه)
این تالار در بخش جنوبی حیاط روبهروي پلکان خاوري(:شرقی) کاخ آپادانا جای گرفته است و کوچکترین کاخ این مجموعه (تختجمشید) است. اين كاخ سه دروازهی بزرگ و سکویی در میان دارد که مرکز هندسی سکوی تختجمشید است. ساختمان این کاخ در زمان اردشیر اول به پایان رسید. به گمان ميآيد که شاه در اینجا با بزرگان به بحثومشورت میپرداخته است. در این تالار دو سرستون انسان وجود داشته است. سر انسان نماد انديشه است. نماي بازسازيشدهاي از كاخ صدستون صدستون
صد ستون، کاخی چهارگوش است كه به شکل یک مربع کامل، ساخته شده است. 10 ستون در 10 ردیف(100 ستون) دارد و 8 درگاه گسترده، که خشایارشاه آن را بنا گذارد و اردشیر فرزندش آن را به پايان رساند. این کاخ در شمال و روبهروی کاخ آپادانا است، کاخی که روزگاری بزرگترین کاخ تختجمشید بوده است. آرامگاه اردشیر دوم و سوم تختجمشید سمفونی معماري چرا پارسه ساخته شد؟
ساخت این مجموعهی بزرگ و باشکوه، برای يك شاهنشاهي 250 ساله ناگزیر بوده است. چراکه پارسیان باید برتری خود را به جهانیان و افرادی که در سايهي شاهنشاهيشان بودند، نشان میدادند و ثابت میکردند که شاهنشاهي به آن گستردگي، سزاوارشان است. تصاویری بیمانند بر سنگنگارههاي تختجمشید، نشان از آن دارد که مردم گوناگونی به این شاهنشاهي میآمدند تا پيشكشهاي خود را به پادشاه ايران، پيشكش كنند و وفاداری خود را به شاهنشاه نشان دهند، اهالی حبشه از آفریقا، لیدیه از ترکیهی امروزی و.... اینجا یک جاي نظامی نبوده بلکه یک جاي تشریفاتی و نمادین بوده است. دکتر ماریا براسیس(پژوهشگر)،میگوید: «بر روي هم نمادهايي كه بر روی سنگنگارهها به چشم میخورد ما را بر آن استوار ميدارد که این شاهنشاهي، نماد صلح و مهر بوده است و هیچ نشانی از جنگ و خشونت و بیمهری بر آدمیان در این كندهكاريها نمیتوان یافت و این به خوبی نمایشگر روحیهی صلحجویی پارسیان است و سنگنبشتهها نشانی دیگر است از حکومتی خیرخواهانه. اگر مردم مالیات میدادند و پادشاه را ارج ميگذاردند هیچ مشکلی برایشان پیش نمیآمد. در کتاب عذرا نيز یهودیان، پارسیان را گرامي و بزرگ داشتهاند که اجازه میدادند مردمان زير فرمانشان، مذهب و باورهای خود را داشته باشند.» «دکتر لوید»، گفتن این سخن را سزاوار میداند که پارسیان در به تصویر کشیدن چگونگی ادارهی یک شاهنشاهي ويژه و بيهمتا بودهاند. کسانی که یونانیان، (دشمنان سوگندخوردهی ایرانیان)، همیشه تلاششان بر این بوده که وحشی و بیرحم و زورگو و عقبمانده نشانشان دهند. راههایی به سوی این شاهنشاهي بزرگ چاپارخانهها دروغ نگفتن ایرانیان و برانگیختن حسادت یونانیان شكوه پارسه در دستان يك اوباش ثبت پارسه در آثار ملی و جهانی
«تختجمشيد»، 24شهريور 1310 به ثبت آثار ملي درآمد و در چهارم آبانماه 1358 با شماره ی 114 در سياههي ميراث جهاني در نشستي كه در شهر قاهرهی مصر برگزار شد، به ثبت رسيد. این شاهکار جهان باستان از آن روي شگفتی را چند برابر برمیانگیزد که مجموعهای چنین شگرف تنها با ابزاهای سادهای مانند چکشهای سنگی ساخته شده است. «محمدمهدي فتحينژاد فرد»، مهندس عمرانی است که ماکت تختجمشید را با ساخت كاخ آپادانا آغاز كرد. او در ماكت تختجمشيد از اندازهي يك هفتادوپنجم بهرهبرد. ساخت این ماکت 14 سال زمان برده است، اما با بیتفاوتی مسوولان، این ماکت ارزنده در زیرزمین خانهاش خاک میخورد، درست مانند خود تختجمشید که با بیمبالاتی و بیتوجهی مسوولان مدام آب میخورد.
سازههاي تختجمشيد، سنگياند و آب برايشان دردسرساز است. اگر همينگونه آب بر سر و روي اين سازهها ببارد به نابوديشان ميانجامد. اگر مسولان، انديشهاي به حال اين شكوه تمدن باستانمان نكنند، شايد روزي فرا رسد كه ما ناگزير وارون(:برخلاف) دعاي «داريوش بزرگ»، كه از خداوند خواسته بود تا خشكسالي را از ايران دور كند، دستها را بالا ببريم و از خداوند بخواهيم باران را از شيراز دور كند كه تختجمشيد برجاي بماند.
یارینامهها: مستند تخت جمشید (امپراتوری هخامنشيان)، نويسنده و كارگردان: حسن ايلدری michael lumsden(تخت جمشيد)، روايتكننده: (بازسازي پرسپوليس): فرزين رضاييان، حسين حضرتی (پارسه روايتی نو): فرزين رضايی ايسنا |
نظرات شما عزیزان: